Czy handel internetowy jest łatwy?
Wiele osób wybiera handel przez Internet na przedmiot swojej pierwszej działalności gospodarczej. Wokół takich biznesów narosło wiele mitów i mnóstwo osób sądzi, że sprzedaż w sieci jest bardzo prosta i zyskowna.
O stawianiu na handel internetowy decyduje także fakt, że są tutaj niskie bariery wejścia. Niepotrzebne są zezwolenia, ukończone studia czy bardzo duże koszty na start. Niemniej jednak warto wiedzieć, że handel internetowy wcale nie jest prosty i nie każdemu uda się w ten sposób zarabiać duże pieniądze.
Każdy, kto decyduje się na sprzedaż w sieci musi być świadomy tego, że na tym rynku panuje ogromna konkurencja. Trudno jest dzisiaj wprowadzić do obrotu coś nowego bo w zasadzie wszystko jest już na rynku. Sytuacji nie ułatwia także fakt, że w Polsce występuje bardzo rozbudowany import towarów z rynków azjatyckich. Jest więc bardzo trudno w sieci sprzedać towary w średniej i wysokiej cenie bo wszystko można bez problemu znaleźć taniej w wielu sieciowych sklepach stacjonarnych.
Mitem jest także przekonanie, że handel internetowy można prowadzić bez dużych pieniędzy na start. Co prawda na początku można działać nawet we własnym mieszkaniu. Jednocześnie trzeba posiadać cały szereg sprzętów, które będą obsługiwały ten biznes. Trzeba mieć duży samochód, dobry komputer, szybki Internet, telefon i drukarkę. Z pewnością spore środki trzeba będzie wydawać także na reklamę.
Każdy, kto rozpoczyna handel internetowy zastanawia się gdzie sprzedawać swoje towary. Większość osób na wstępie nie stać na własny sklep internetowy, który trzeba pozycjonować. Sprzedają oni więc na dużych platformach sprzedażowych, na portalach ogłoszeniowych i społecznościowych. Działanie w takich miejscach zwykle wiążę się z opłacaniem wysokich prowizji oraz stosowaniem się do narzuconych zasad. Na największych platformach panuje poza tym ogromna konkurencja. Gdy kilkadziesiąt osób oferuje identyczne towary pozostaje w zasadzie konkurowanie niską ceną.
Kolejnym wielkim mitem jest twierdzenie, że handel internetowy nie zabiera dużo czasu. Nic bardziej mylnego. Tutaj trzeba pracować 7 dni dni w tygodniu. Klienci dzwonią o różnych porach, żądając zwrotów i reklamacji. Samo drukowanie etykiet, wystawianie paragonów i pakowanie przesyłek zajmuje mnóstwo czasu. Szczególnie czasochłonny jest handel drobnymi przedmiotami o niskiej wartości. Przy tego typu działalności trzeba się naprawdę napracować.
Konkurencja jest duża. Raczej trzeba sprzedawać duże ilości produktów żeby dobrze na tym zarobić.